Ponáhľate sa?
Nestíhate si prečítať všetky informácie na tejto stránke?

Zaregistrujete sa ZADARMO do Malej školy kúrenia v krbe a informácie z tejto stránky budete dostávať priamo na svoj mail ZADARMO!
Meno:
Priezvisko:
Email:
Drahý alebo lacný? Bezpečný!!! Vytlačiť E-mail

Šetrenie nemôžem nikomu zazlievať. Sama zvažujem kam peniaze investujem a kam nie. Otázkou však je, či šetrím na správnom mieste. Či nie som krátkozraká a či ma moja nevedomosť časom nedobehne a v konečnom dôsledku nakoniec nezaplatím viac.

Myslím teraz na väčšie investície, príkladom ktorých je napr. stavba krbu, či komína.

Pri stavbe krbu máme niekoľko možností.

1.Dáme si ho postaviť renomovanému odporníkovi, napr. členovi cechu kachliarov, ktorý disponuje množstvom vedomostí, príslušným vzdelaním a odbornosťou. Toto riešenie je zväčša najdrahšie, ale aj najkvalitnejšie. Takýto odborník vie napr. určiť optimálnu veľkosť aj typ krbovej vložky  vzhľadom na minimálnu spotrebu paliva a objem vykurovaného priestoru, čím budeme neskôr určite šetriťna palive... Takíto odbornící sa Vám zaručia potvrdením, že krb je postavený správne a jeho používanie je bezpečné.

2. Alebo si necháme postaviť krb od "odborníka z Poľska" (týmto sa ospravedlňujem všetkým ozaj odborníkom z Poľska), ktorí postavia krb aj za 2 dni. Niekedy za polovičnú cenu z predchádzajúcej, pričom neskôr zistíte, že krbová vložka dostatočne neakumuluje teplo - rýchlo vychladne a pre aké také teplo musíme donekonečna prikladať, krb nemá dobrý ťah, neustále zadymuje do prietoru, tak ho radšej prestanete používať, prípadne ho musíte nechať celý prestavať... Takýto "odborníci" Vám vyššie spomínané potvrdenie určite nevystavia a môže sa stať, že nakoniec Vás funkčný krb bude stáť viac ako ten v bode 1.

3. Ďalšou možnosťou je, že si postavíte krb sami, dlho študujete, zháňate informácie, materiál, komponenty, obkukávate, kombinujete. Prípadne si kúpite skladačku a skladáte podľa návodu (o takejto možnosti pre interiérový krb na Slovensku zatial neviem). Aby ste si boli 100% istí, že je všetko ako má byť a mohli pokojne spávať ideálne by bolo, keby Vám Váš krb skontroloval a jeho technické prevedenie a bezpečnosť odobril odborník. Ale takúto revíziu Vám nikto neurobí. Jednak nevidno čo máte urobené za obstavbou krbu (všetko dôležité je schované) a na druhej strane je velké riziko zaručovať sa za prácu niekoho iného. Riešenie je to síce najlacnejšie, ale tiež nesie so sebou veľké riziko napr. vyhorenia, zadusenia sa...

V tomto okamihu cítim potrebu sa ospravedniť všetkým, ktorí majú funkčné krby postavené podľa bodov 2 a 3. Mojim cieľom je poukázať na riziká, ktoré môžu v súvislosti so šetrením pri výstavbe vzniknúť. Čím nechcem povedať, že aj pri stavbe podľa bodu 1 nemôže nastať problém. Svet nie je dokonalý.

Otváram túto tému do diskusie.

Mám hneď dva postrehy zo života. Jeden je užívateľský a druhý pohľad odborníka - staviteľa krbov. S dovolením autorov týchto príbehov som ich vložila do tohoto článku.

 

1. príbeh užívateľa postaveného krbu

Stalo sa to  pred 2 rokmi a práve na Vianoce, presné podrobnosti som nezisťovala,  lebo v čase keď som sa o udalosti dozvedela už boli bezpredmetné. Ale od začiatku: nám  v máji po dôkladnom výbere odborná  firma stavala nový krb , ktorý  pripojili  k  novopostavenému komínu. Boli to dosť vysoké náklady vzhľadom k našim možnostiam čo nám potvrdil aj náš známy s poznámkou, že on si pred rokom podobnú realizáciu zariadil cez kamarátov  podstatne lacnejšie a má to perfektne spravené. Náš obdiv k jeho v úvodzovkách šikovnosti však poklesol pri zhodnotení  vykonaných  stavebných postupov, ktoré hrdo prezentoval.   V  našom prípade boli postupy  výrazne bezpečnejšie včítane použitých prvkov a materiálov samozrejme aj  s výslednou dokumentáciou o bezpečnom používaní zariadenia.

Čas plynul a on  úspešne týmto spôsobom postavený  krb používal  už  druhý rok.  Nepozval nás  na obhliadku a ani my sme  neprejavili záujem vidieť  ten krb, nakoniec  v tom čase sme boli mimoriadne zaťažení  vlastnými starosťami tak, že nás ani nenapadlo do hĺbky skúmať iné problémy.

Po Vianociach sme sa náhodou s našim známym stretli a hneď sa pýtal ako nám slúži krb. Dobre, a tebe? Ani sa nepýtajte - skoro sme vyhoreli, tak to boli Vianoce! Našťastie sme to včas zistili takže  krb sa odstavil a medzi sviatkami sme búrali a prerábali,  ale teraz je to už na sto percent bezpečné.  Dúfajme, že sa nemýli. V tej chvíli sme druhý-krát prestali ľutovať okrem neho aj naše vysoké náklady za krb.

Podľa všetkého  zrejme nebolo  vykonané dôkladné odizolovanie tepelne vodivých častí od horľavých materiálov, tie sa postupne  prehriali až k vznieteniu...a mohlo to dopadnúť oveľa horšie, ak by to včas nezistili.

Je nám ľúto čo sa mu prihodilo pretože inak je to dobrý, pracovitý  človek a starostlivý otec rodiny.

Na bezpečnosti sa nedá v žiadnej oblasti šetriť – ak aj áno tak len do určitého času a ten to už potom môže spočítať aj s úrokmi.

 

2. príbeh staviteľa krbov

Cenové kalkulácie na nový krb prebiehajú veľmi často v podobnej réžii. Zákazník si povie svoje technické požiadavky (vysoké), aký komfort chce, aby mu krb prinášal (vysoký), čo a ako vykurovať, ako má vyzerať krbová obstavba (úžasne a dokonalo)... Po prepočítaní ceny príde zjednávanie. Chápem. Lenže je ťažké zachovať pôvodné hlavne technické požiadavky znížením ceny napr. o polovicu. Aj s tým sa stretávam. Najčastejší argument je, že niekto iný to vie za takúto cenu postaviť. Ozaj? S rovnakou krbovou vložkou, rovnakým materiálom, dôsledne a pri zachovaní všetkých potrebných postupov? Samozrejme žiadny odborník istý svojou prácou sa nedá pritlačiť k radikálnej úprave ceny. V cene je započítaná aj bezpečnosť a kvalita pri dlhých rokoch používania. A záruka.

Krb je zabudovaná časť v dome. Zväčša sa stavia natrvalo a doživotne. Preto by sme mali byť nároční na jeho kvalitu. Opravy krbov sú náročná a nákladná záležitosť. Niekedy sa cenovo približujú cene nového krbu. Často prirovnávam cenu krbu k cene auta, ktoré vlastnia noví záujemcovia o krb. Auto je dnes už vecou, ktorú vymeníme niekoľko krát za život. Je to už prirodzené a počítame s tým, že to bude stáť istú vysokú sumu. Krb tak často určite meniť nebudeme a chceme, aby sa hrali pri ňom naše deti a možno aj vnúčatá. Pri aute sme ochotní zaplatiť za auto niekdy aj viac - veď bezpečnosť, výbava... Pričom za krb ani polovicu, čo stálo naše nové auto, o ktorom vieme, že u nás pobudne tak zopár rokov.

 

Každý máme iné pohnútky k tomu ako sa rozhodujeme v dôležitých veciach.
Nemusíte súhlasiť so mnou, nemusíte súhlasiť s názormi v tomto článku. Nestaviam sa na stranu drahých odborníkov, ale na stranu bezpečnosti, ochrany zdravia, rodiny a majetku.  Oheň nám síce spríjemňuje naše príbytky, ale keď zacíti príležitosť stáva sa nekontrolovateľným živlom!

 

Komentárov 

 
+2 # Vlastimír 2011-01-19 10:45
Dobrý deň
Ja som práve kvůli týmto zvýšeným nákladom za stavaný krb kúpil samostatne stojaci kozub, ktorý odovzdáva všetko teplo do priestoru a nezdržiava sa za izolačnými doskami.Nie žeby sa mi nepáčil vstavaný, vždy som o tom sníval, ale sú to práve veľké náklady a po druhé som sa rozparával s odborníkom a on mi poradil samostatne stojaci, na ktorý si viem namontovať kominovú rúru aj sám.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
+3 # valéria hudáková 2011-01-19 11:02
Som rada, že sa otvorila takáto diskusia. Keď som začala uvažovať o stavbe krbu, prvé čo som zisťovala - zoznam firiem evidovaných v cechu kachliarov. Bola som ochotná zaplatiť viac, ale za "bezrizikovosť" neodbornosti. Vôbec som neuvažovala o kachliarovi, ktorý nie je členom cechu. Vychádzala som z kritérií, že oheň je dobrý sluha, ale zlý pán a u mňa v rozhodovaní jednoznačne prevážila bezpečnosť a garancia skúseného, vzdelaného kachliara. Zaplatila som zrejme viac než môj známy, ktorý to mal aj rýchlejšie a lacnejšie, ale o tom vôbec nerozmýšľam. Dúfam, že tento krok nikdy neoľutujem, ani moje deti, a budeme sa pri kozube hriať so spokojným pocitom bezpečia.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
+7 # František 2011-01-19 12:02
Súhlasím s názorom, že máme byť náročný na kvalitu. Patrím k tým svojpomocným staviteľom, ktorý nemajú na túto činnosť firmu či papierovú kvalifikáciu. Po svojej skúsenosti som zistil to, že ani firma s papierom nie je záruka dokonalosti. Nakoniec voľnú živnosť môže získať ktokoľvek s odvahou "nič netušiaceho"! Najprv som si problematiku naštudoval potom som zisťoval ceny materiálu a práce a tiež znalosť niektorých takzvaných "firiem". Keďže som chcel zabudovať 14 kW liatinovú krbovú vložku do akumulačnej obostavby z tehly zároveň s nútenou cirkuláciou vzduchu do ďalších miestností bol som sklamaný prístupom aj renomovaných firiem, ktoré ma z princípu presviedčali, že takto sa to nerobí a treba to obostavať iba izolačnými doskami bez akumulácie. Stavba je funkčná od septembra 2010 k spokojnosti a od ľudí ktorí sa s toto problematikou zaoberajú som dostal iba pozitívne reakcie.
Záverom preto vyslovujem názor, že nie je odborník ako "odborník" a nie ani kutil ako "kutil"
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
+1 # Peter 2011-01-19 18:38
Mám dve nemilé skúsenosti s krbmi. Jeden nám totálne pokazil Silvestra. To naozaj nechápem prečo nehrial a dymil. Druhá skúsenosť je lepšia. Krb dymí, ale kto s ním vie tak sa aj ohreje. Trošku dymu neškodí a údené dlhšie vydrží(sa hovorí). Zlé je to, že opraviť krb stojí dosť peňazí. Radšej by som si ho dal postaviť. Ja som našťastie od toho ušetrený, lebo som kúpil krbové kachle a okrem pomerne malého spaľovacieho priestoru im skoro nič nechýba. To skoro je preto, že sa kúri len v jednej miestnosti(ale výborne) a v prípade krbovej vložky sa dá teplo rozviesť prieduchmi do iných miestností. Zaspávať pri ohni je pekný zážitok. Peter
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Jubi 2011-12-02 20:35
Ja som staval rovnaky krb ako Frantisek. Plna palena tehla, vo vnutri magnezitove tehly, rozvody tahane cca 20m. Je pravda, ze som tomu venoval dlhe noci studovania aby kazdy jeden detail bol dotiahnuty do konca. Teraz ked kurim cely den este druhy den mi udrziava teplo aj ked sa nekuri. Vsetci "profesionali" stavaju z izolacnych dosiek. Preco? Je jednoduchsie krb zlepit, zosrobovat a omietnut miesto pracneho murovania. Tam by bola ta cena co za robotu pytaju realna ale aby si niekto za dva dni prace vypytal 2000€ je trosku prehnane. Je to taka veda ako napr. montovat sadrokarton. Podla mna ak je clovek trochu sikovny nemusi sa nicoho bat. Len treba vediet najprv teoriu az potom zacat aby napr. nepchali dymovod do sopucha bez dilatacie ako som cital vyssie. Takze asi tolko moja skusenost. No nic musim ist prilozit takze pekny vecer
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
+3 # juraj 2011-01-19 20:08
Ani sme nerozmyslali nad niekym kto nieje v cechu krbarov,nakonie c sme sa dostali na dobru cenu a aj dobru kvalitu.ale predsa som mal cenovu ponukua j od zop chynorany.cena bola o 100 percent vyssia ako od nasej vybranej firmy.sme spokojny a kazdemu by som ich odporucal.pristup,kvalita ,jednanie ,cena,no super.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
+1 # Vojtech 2011-01-22 21:13
Suhlasim s nazorom,že mame byť naročny na odbornikov ja som dal postaviť krb pred dvoma rokmi a predtym som sa nechal poradiť s odbornikom z Startej Lubovni s Panom Mgr.Matalakom ktory sa venoval hodiny cez telefon,mam krbovu vložku SUPRA TERTIO a obstavbu SUPRA zatial som spokojny a k tomu som dal postaviť Shider komin 6m za 12000 sk
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # Ida 2011-02-06 11:18
Aj my máme krbovú vložku spodná časť je omurovaná plnou tehlou a vrchná časť sú použité izolačné platne. Kúrime v ňom 2 roky ale teraz sa nám stalo ,že komínová šamotová vložka do ktorej sa zavádza dymovod z krbu je popraskaná.Šamotová vložka je 200-ka a dymovod je tiež 200-ka medzi spoj sme nepoužili nič len sme dymovod zasunuli do šamotove vložky. teraz máme problém ako to opraviť.Chceme vypíliť otvor väčší v izolačný platniach ,šamotovú vložku vymeniť kúpiť prechodku Bertrams - keramický komín 200 na 200 a potom vypílenú izolačnú platňu znovu nalepiť na pôvodné miesto ale neviem či to bude dobré.
Ešte k tej šamotovej vložke nám to odborník bez obloženia zamuroval rovno do steny komína.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
+1 # Siniša 2011-02-19 18:14
Ida, existuje redukcia 200-200 na zapájanie dymovodu do komínu.Jedna strana je širšia a napája sa na komín z vonkajšej strane a na druhu užšiu sa zapája dymovod.Dymovod je kovaný a kov sa pri zohrievaní rozširuje a preto vám je popraskal komín.Dymovod sa roztiahne aj po dĺžke a preto si musíte nechať aj tu aspoň 1cm vole pri tej redukcii. Netreba ju na komín naraziť do konca.Ešte treba každý spoj dymovodu utesniť kachliarskym tmelom a upevniť troma šraubami. Šamotový komín sa podla mojich informácia dá úspešne opraviť.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
0 # František 2011-02-28 11:57
Súhlasím s názorom, že problém spôsobil "odborník", ktorý napojil kovový dymovod bez možnosti dilatácie do šamotovej rúry komínového telesa.Riešenie je vytvoriť miesto na dilatáciu alebo použiť prechodky ktoré boli profesionálmy na tento účel navrhnuté. Opraviť sa dá všetko len to stojí čas a peniaze.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
+4 # Peter 2011-03-19 09:40
To, že je niekto - nejaký živnostník alebo právnická osoba členom cechu, bohužiaľ sklamem vás, vôbec nič to neznamená, ale vôbec nič. Členstvo nezaručuje kvalitu a ani seriózne jednanie. Väčšinou to býva tak, že tie najschopnejšie firmy nepotrebujú byť členmi nejakých združení, pretože sú si vedomé svojich kvalít aj bez členstva. Bohužiaľ častokrát je to tak, že členmi cechov sa stávajú firmy menej významné s tým, že sa spoliehajú na to, že im členstvo v cechoch zabezpečí prestíž a tým aj viac práce. Takto to však nefunguje. Dobrá a kvalitná firma sa presadzuje na trhu svojou prácou a nie členstvami.
Takže na záver: byť v cechu je fajn, ale pre zákazníka to nič neznamená.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
+1 # Tomáš Harman 2011-12-22 07:56
Ja som si doteraz nechal postaviť postupne 5 krbov. V starom dome. Bol to môj 1. krb , klasický teplovzduch s rozvodmi, ktoré sme potom s deťmi využívali ako domáci telefón. Stavala to firma Bau-tech Bratislava, trošku mi začala praskať stena, do ktorej bol vstavaný. Ja som vtedy netušil o "roztiažnosti materiálov" , ale oni by o tom snáď mali vedieť.
2. krb bol na chate. Krbová vložka "pokrok" a majster "miesny botec". Dreva to žralo kvantum a bolo to stále studené. Chlapík nechal v komíne zamurovaný kus železa krížom cez komínovú rúru - neskôr sme sa všetci čudovali, ako to, že to tak dlho vydržalo.
3. krb bol v novom dome. Firma z Krupiny, člen cechu kachliarov, nebol najlacnejší, ale krb nielen vyzerá úžasne, ale na prízemí máme vypnuté kúrenie a kúrime iba týmto krbom. Je to kombinácia teplovzduchu a akumulačnej konštrukcie. Keď večer kúrime, ráno je teplo. A to spálime cca 5-6 polienok.
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
+1 # T. Harman 2011-12-22 07:58
4. krb majú rodičia. Zase ten Krupinčan (nikomu inému už krb stavať nedám). Obrobská stavba, uzavretý systém, rozvody vzduchu po dome , tam vovedené do dutej steny ktorú ohreje a potom späť. Vyzerá to ako pec, len to má krbový pohľad na plameň, komín aj nasávanie riadi elektronika - proste v tom dome iné kúrenie netreba.
5. a zatiaľ posledný (zase Krupinčn) bola prestavba toho na chate. Zmenšila sa vložka, systém podobný ako u rodičov, len menšie a bez elektroniky, cca za 30% ceny ako u nich. V Kysuckej zime kúrim v piatok, v sobotu a v nedeľu už netreba. Je teplo. Vonku mrzne a v nútri netreba kúriť, lebo pec je naakumulovaná. V nedeľu po obede pri čistení z neho ešte vyberiem 1/2 vedra stále ešte žeravých uhlíkov. Najlepší krb, aký som kedy videl. Priznám sa, že lepší ako mám doma
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 
 
+1 # anton 2012-01-08 17:43
zdravím, pozorne som si prečítal.. šlo by poslať kontakt na toho "Kripinčana" Ďakujem
Odpovedať | Odpovedať citáciou | Citovať
 

Pridať komentár

Podeľte sa s Vašimi skúsenosťami aj Vy!


Bezpečnostný kód
Obnoviť

Ešte ste to nespravili?

Zaregistrujete sa ZADARMO do Malej školy kúrenia v krbe a informácie z tejto stránky budete dostávať priamo na svoj mail ZADARMO!
Meno:
Priezvisko:
Email: